شاخص های راهبردی ارزشیابی، تضمین کننده کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت است

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقاء و تضمین کیفیت فرایند تعلیم ‌وتربیت؛ ماده واحده « شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌و‌عمومی» تهیه و تدوین شده است.

دکتر شهلا سرخابی مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به تصویب کلیات ماده واحده « شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌و‌عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌  و‌پرورش» در جلسه هزارو پنجاهمین شورای عالی گفت: این ماده واحده به استناد برنامه‌های 2 و 4 راهکار 1-19  با موضوع ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی عمومی و با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقاء و تضمین کیفیت فرایند تعلیم ‌وتربیت تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های ارزشیابی و سنجه‌های عملکردی موضوع این ماده واحده، نظام تربیت رسمی‌ وعمومی با اولویت سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، بصورت مستمر و نظام‌مند مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

سرخابی اظهار داشت: دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه (با تاکید برتعیین مرجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه های ارزشیابی، ابزارهای سنجش کارآمد، برنامه‌های عملیاتی و تعیین محدوده زمانی) ظرف مدت سه ماه توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می شود.

وی ابراز داشت: همچنین آموزش و پرورش برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظام‌مند استانداردهای ارزشیابی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا کرده است و برای دستیابی به استانداردهای مصوب در دوره زمانی پنج ساله تدابیر لازم را اتخاذ خواهد نمود.

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش وپرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استانداردها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور کند.

سرخابی تصریح کرد: استاندارد شاخص‌ها و سایر سنجه‌های مصوب با بهره‌گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی  پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برای برنامه پنج ساله وزارت آموزش‌ و پرورش ظرف مدت سه ماه تدوین و ارائه خواهد شد تا پس از بررسی و تصویب در کمیسیون تحول و راهبری شورای عالی آموزش‌وپرورش، ابلاغ گردد.

سند تحول بنیادین